Árkülönbségek a fényezésben

Írta: Haszon - 2009. március 04. szerda, 10:50

Sajnos kevés autótulajdonos mondhatja el magáról, hogy még sosem volt szüksége karosszérialakatosra vagy fényezőre. Kicsit tanácstalanok vagyunk ilyenkor, pedig ha rosszul választunk, nem csak a fényezés megy tönkre túl hamar, de a pénztárcánk is bánhatja. Utánanéztünk, és megversenyeztettük a fényezőműhelyeket.

Az autófényezés lépései a következőképpen zajlanak: először kijavítják az autó látható sérüléseit. Ezt általában ugyanott végzik, ahol a fényezést, ami csak akkor lesz jó, ha az előkészítést lelkiismeretesen végzik el. Amikor egy helyen végzik a lakatosmunkát és a fényezést, nem kell aggódnunk, mert ott tudják, hogy a fényezésnél már nem képesek javítani a rossz íveken, így profi munkára számíthatunk.

Ha nincs karosszériás a fényező mellett, érdemes megkérdezni a szakembert, ő kit ajánl, kivel szokott együtt dolgozni (ismerőst vagy barátot fog ajánlani, de sok kellemetlenséget elkerülünk, ha megfogadjuk a tanácsát). A szétszerelés és össze rakás körülbelül öt napot vesz igénybe, és teljes fényezésnél megközelítőleg 100?150 ezer forint között mozog az ára. Fehér Lajos szegedi műhelyében a szét- és összeszerelésért nettó 35?40 ezer forintot számol fel. Érdemes a fényezés előtt rákérdezni részletesen, hogy ez a díj mennyit dob majd az áron. Ha van már egy jól bevált szerviz, ahol az autónkat javíttatni szoktuk, ott lehet, hogy fél áron megcsinálják, és spórolhatunk ezen a díjon.

A karosszériamunka után következik egy nagyon kényes lépés, a gittelés. A gitt máshogy reagál a környezeti hatásokra, mint a bázisfém, ezért kérjük, hogy minél kevesebbet használjanak. Gelinger János a szentendrei Rainbow Kft.-től elmondta, hogy ?nyugaton? már a gittelést is a karosszériás készíti, de ez Magyarországon még nem így működik.

A végső fázis az alapozás és a fényezés. A megkérdezett műhelyekben átlagosan 5?10 nap egy autó teljes újrafényezése, ami reálisnak mondható.

GARANCIA

Egy év garanciát a műhelynek kötelezően vállalnia kell, de mindenképpen kérjünk referenciát, akár fényképet is a három- négy éve újrafényezett kocsikról. Ebből megtudhatjuk, hogy mennyire tartós, minőségi fényezéssel van dolgunk.

Sajnos új autó vásárlása esetén is kerülhetünk olyan helyzetbe, hogy két év után fényeztethetünk újra. Ha biztosra akarunk menni, egy nagyon egyszerű rétegvastagság-mérő műszer segítségével bevizsgáltathatjuk az autót. Ezt bérelhetjük is (www.sokszorkell.hu ? 5000 forint, akár többszöri használatra is, és 20 ezer forint letétet kell hagynunk), de kérésre kiszállnak a kívánt helyszínre. Budapesten ezt ingyenesen is megteszik, és szakvéleményt írnak az autóról. Megéri a befektetés, mert ha utólag jövünk rá a hibára, a fényezés sokszorosába kerül a vizsgálatnak.

AKRIL, METÁL, GYÖNGYHÁZ

A legegyszerűbb (és legolcsóbb) fényezési technika az akril. Az alapszínbe edzőanyagot kevernek, így az kétkomponensű lesz, és sokkal tartósabbá válik. Már nem sok helyen dolgoznak egykomponensű festékekkel, de mindenképpen kérdezzünk rá, mert az edzőanyag nélkül nem lesz tartós az autónk színe.

A metálfényezés attól drágább, hogy nemcsak az alapszínű bázisfestéket kell ráfújni, hanem erre még többrétegű lakk kerül. Így anyagárban majdnem a dupláját fizetjük az akrilhoz képest, és a munkadíj is jóval nagyobb, mert öt réteget kell felvinni (három alapszín, plusz két lakkréteg). Ugyanazzal a festékkel egy teljes akril fényezés 200 ezer forint, a metál fényezés 300? 350 ezer forint.

A gyöngyház esetében nem mindegy, hogy igazi gyöngyházfényezést, vagy csakgyöngyházhatású fényezést akarunk. Utóbbi nem sokkal drágább, mint az akril, de az igazi gyöngyház festék literje akár a százezres nagyságrendet is elérheti.

MENNYIBE KERÜL?

Elemenkénti fényezésben nincsen nagy eltérés az egyes műhelyek között. 20?25 ezer forint egy elem fényezése, ennél olcsóbb műhelyt nem nagyon találunk, viszont ha jóval drágább, inkább keressünk egy másik fényezőt.

Jelentősebb eltéréseket tapasztalhatunk a teljes autó fényezésekor. Az árajánlatokat egy látható külső sérülés nélküli, 2003-as piros, akril Suzuki Swift teljes fényezésére kértük, valamint külön csak a motorház és az egyik ajtó fényezésére. Tehát az árakba semmilyen lakatosmunka nincs beszámítva. A műhelyek csak megközelítő, vagy tól-ig határt tudnak mondani, mert nem látták az autót.

Általánosságban elmondható, hogy kereken 200 ezer forint egy autó teljes újrafényezése. A kisebb műhelyek ? annak ellenére, hogy nincs akkora verseny, mint például Budapesten ? nagyon jó árakkal dolgoznak. Ennek két oka lehet Gelinger János szerint. Vagy nagyon kevés munkájuk van, vagy nem a legjobb minőségű anyagokkal dolgoznak. Suzukink teljes fényezésénél csak a minőségi festék anyagára körülbelül 75 ezer forint megy el, és ebben még nincs benne sem a gitt, sem a különböző csiszolópapírok.

FÉNYEZŐS TIPPEK

  • Hiába olcsó első hallásra egy műhely, ne vágjunk rögtön bele az üzletbe. Kérjünk referenciát több éve fényezett autókról. Az egy éves garanciát ne tekintsük kedvező ajánlatnak, mert ez amúgy is kötelező!
  • Természetesen mindenhol találkozunk azzal a szlogennel, hogy ?mi csak a legjobb minőségű anyagokkal dolgozunk?, de ha ismeretlen anyaggal találkozunk, referencia nélkül, ne kísérletezzünk. Megbízható márkák: R-M, Standox, Duplakk.
  • Ha csak fényezésre kérünk árajánlatot, és azzal elégedettek vagyunk, meglepődhetünk, amikor a számlán 50?100 ezer forinttal több szerepel. Ugyanis az autót szét kellett szedni, majd összerakni. Kérdezzünk rá, hogy ezt a munkafázist tartalmazza- e a díj. Egyébként pedig ne sürgessük a fényezőt, mert ha a festékek száradását mesterségesen gyorsítják, az a minőség rovására mehet.
  • Új autó vásárlása esetén is legyünk gyanakvóak. Egyszerű fényezési rétegvizsgálattal (lásd a cikkben) kiderül, hogy milyen minőségű volt a fényezés. Megesik, hogy a szállításkor megsérült autót csak újrafényezik, és így árulják. Ez is kiderül a bemérésnél. Ugyanez a helyzet, amikor használt autót veszünk. Egy újrafényezett autó valószínűleg törött volt, ami a rétegvizsgálattal szintén kiderül.
  • A fényezés hosszú távú védelmére akad egy nanotechnológiás eljárás, ami sokkal tartósabb, mint a polírozás. (www.nshield.hu)

Schilling Tamás


Kiadványunk a DigitalStandon is elérhető!  

Szóljon hozzá!


Biztonsági kód
Frissítés

Hirdetés


Hirdetés

Kérdezzen a szakértőtől
onlinejogsebesz.hu
Rendezvényszervezés
Süveges Rita