A matekzseni + a menedzser = Easymaths

Írta: Schilling Tamás - Készült: 2015. április 08.

Alig több mint három éve működik az easyMaths nevű videós e-learning oldal, és az egyetemisták körében máris fogalom. A fiatal alapítók jól kiegészítik egymást: Mosóczi András a matematikában és az oktatásban profi, míg Somogyi Tibor a vállalkozáshoz és marketinghez ért. Ahogyan ők fogalmaznak: „Ha hasonlóak lennénk, ugyanazokat a hibákat követnénk el.” A cég azonban az üzleti sikereken is túlmutat. Egy olyan országban, ahol rövid időn belül eltűnnek a matematika-, kémia- és fizikatanárok, egyre több gimnázium kényszerülhet hasonló tanítási módszerre.


Képzeljünk el egy világot, ahol mindenki érti a matematikát. És nem azért, mert egy új orvosi módszerrel mindenkinek beültetnek egy szoftvert az agyába. Az easyMaths videóival ez már nem utópia. „A mai generációt máshogyan kell tanítani” – kezdi Mosóczi András (33). „Teljesen fölösleges hatalmas termeket megtölteni és bonyolult szakszavakkal magyarázni a matekot, nem is várható el tőlük, hogy megértsék. Egy profin felvett videóval és humorral sokkal hatékonyabban lehet oktatni. A professzoroknak is lassan rá kellene döbbenniük, hogy a hallgatók is sikeresebbek lesznek a vizsgán.” Ezt András könnyen bizonyítja. Kérdezünk tőle egy gimnazistaként nehezen értelmezhető „nevezetes azonosságot. Rögtön átveszi a füzetet, és öt perc alatt levezeti a példát.

Életszerű ötlet

„Nekem sem volt erősségem a matek” – vallja be Somogyi Tibor (24), aki a Budapesti Corvinus Egyetem kereskedelmi és marketing szakára járt. „Nem a felfogásommal volt probléma, egyszerűen nem látogattam elég rendszeresen az órákat…” Mivel a vizsgákat teljesíteni kellett, egy különtanár, Mosóczi András segítségét kérte. „Láttam Tibin, hogy így sem tudom lekötni. Folyton elkalandozott” – folytatja András. „A weboldalamat ajánlottam neki, és ez bejött.” Olyannyira, hogy Somogyi Tibor – végiggondolva egy lehetséges fizetős e-learning oldal tervét –, a diákok számából kiindulva, pénzügyileg is jövedelmezőnek látta egy vállalkozás elindítását. Az oldal titka valójában András tanítási stílusa. „Már a gimnáziumban is azzal töltöttem a tesiórákat, hogy a tanárnak elmagyaráztam, miként segíthet a gyermekének a matekban” – meséli András. A videós megjelenítés és a humoros feldolgozás pedig összeállt egy jól működő rendszerré.

Egy hétvége, 600 feliratkozó

Az első hétvégén, amely még ingyenes volt, 600 feliratkozót regisztráltak. „Az oldal nem volt tökéletes, nem volt a legszebb, de minél előbb el akartunk indulni” – mondja Somogyi Tibor. „Már akkor a lean startupmodellt követtük, amikor erről még meg sem jelent a könyv” – teszik hozzá mindketten. Az indulásnál nagy segítséget jelentett, hogy Tibor édesapjának húsz éve működő cégében csak a tevékenységi kört bővítették, nem alapítottak új céget. Ezzel nemcsak a papírmunkát és a törzstőkét spórolták meg, hanem az online fizetési rendszert is – amely lételeme egy ilyen oldalnak – rögtön elindíthatták. A pénzintézetek ugyanis csak működő cégeknek engedélyezik a webes bankolást.

Duplázás, triplázás

Egy startupcég esetében alapkövetelmény, hogy dinamikusan fejlődjék, ezt az easyMaths is pontosan tudja és teljesíti is. Az árbevételben és a regisztráltak számában is mindig megvolt a duplázás, tavaly nettó 8 milliós árbevételt termelt a vállalkozás. Ez ahhoz képest, hogy a tananyagok 4-5 ezer forintba kerülnek, igen szép teljesítmény. Főként úgy, hogy a célközönség, az egyetemisták anyagi helyzetére jellemzően csak azt szokás mondani: még a kiflit is kölcsönkérnék, ha lehetne. Jelenleg 20 ezer regisztrált felhasználójuk van, és évente 120 ezer hallgató fordul meg az oldalon. „Idén is duplázásra készülünk” – mondja Somogyi Tibor, ám üzlettársa közbevág és 16-ról 20 millióra emeli a tétet. „Rájöttünk, hogy a csak egyetemi matematikával foglalkozó videós anyagokkal egy idő után nem tudunk továbblépni. Készülnek az érettségire felkészítő videók, és elindult az easyLearn oldal, amely egy nyitott platform.” Gyakorlatilag bármilyen, elméletben megtanulható tananyag – persze komoly szűrés után – felkerül a honlapra az Excel tanfolyamtól a fotózásig.

Új iroda, új munkavállalók, nagy célok

„Gyakorlatilag az első másfél évben nem főállásként foglalkoztunk az oldallal” – meséli Somogyi Tibor. „Én befejeztem az egyetemet, és Andrásnak is akadt elég dolga. A webfejlesztőnkkel gyakorlatilag nem is találkoztunk személyesen.” Most érték el azt a méretet, hogy saját irodába költöznek, és két gyakornokot is felvesznek. „A következő cél a külföldi terjeszkedés. Ez egy kész koncepció, amely jól működik, és exportálható” – fejezi be Mosóczi András.




Árfolyamok

EUR: 310.03CHF: 289.79USD: 288.83
 
Karácsony Zoltán: Karrier tippek

Erasmussal külföldi szakmai gyakorlatra

A közbeszédben az Erasmus egyet jelent a külföldi egyetemi, főiskolai tanulmányokkal. Pedig valójában az EU által finanszírozott mobilitási program ennél sokkal többről szól. Például szakmai gyakorlatra is mehetnek fiatalok a szakké...
Tovább >>
Károly világa

Egy sokat mondó előadás

A minap Eddie Izzard lépet fel a Budapesti Kongresszusi központban. Az angol stand-up előadó az egyetlen olyan humorista, aki komolyabb hollywoodi filmes támogatás nélkül lett világsztár. ...
Tovább >>