Valós vagyon a virtuális világból

Írta: Haszon - Készült: 2015. május 28.

Maróy Ákos újgenerációs vállalkozó. Tíz éve bérfejlesztéssel kezdett saját lábra állni és már túl van egy sikeres exiten cége egyik projektjével, most pedig kockázati tőke helyett, pályázati pénzt szerzett egyenesen Brüsszelből új fejlesztéséhez, a pilótáknak fejlesztett okos szemüveggel.

EU Edge által kifejlesztett Aero Glass okosszemüvegek felhasználásával a kiterjesztett valóság (augmented reality) technológiát kívánja a repülésben meghonosítani. A szemüvegen (a pilóta látóterében) megjelenített adatok segíthetnek elkerülni az emberi hibákat, s ezzel a repülés kockázatát is csökkentik. A megoldás nem csak navigációs adatokat közvetít, folyamatosan mutatja a gép állapotát, az időjárási adatokat, illetve a repüléssel kapcsolatos - a pilóta számára fontos - egyéb információkat is „szem előtt” tartja.. „Tudjuk, hogy a repülőtáraságok mostanában mindenhol spórolni szeretnének” mondja Maróy Ákos társalapító. „A termékünk tizedannyiba kerül (100 ezer dollár helyett 10 ezer), mint a jelenlegi fedélzeti rendszer”.

Hobbiból is fejlesztenek

Az Eu Edge 2005 óta foglalkozik bérfejlesztéssel, olyan startupokkal dolgoztak együtt, mint a Prezi, a LogmeIn vagy az amerikai online ételbolt a Freshdirekt, melynek éves forgalma 500 millió dollár. „Mivel szeretnénk a technológia élvonalában maradni, rengeteg házon belüli kisebb kezdeményezésünk van” mondja Maróy. „Kipróbálunk új dolgokat, dolgozunk, fejlesztünk, de nem feltétlenül a piacra jutás a lényeg. Áruljuk online, de nem erre alapozunk. Persze azért néha kinövi magát egy-egy projekt és önálló életre kel.” A most támogatást nyert AeroGlass előtt ilyen volt a Scarab Research, melynek segítségével elemezhető a vásárlók viselkedése az oldalon, az Amazonhoz hasonlóan. Ebbe beszállt egy osztrák cég és kivásárolta Maróyt, most Szathmári Viktor a másik alapító viszi a céget. A jövő pilótaszemüvegét eddig saját tőkéből finanszírozták.

Az ötlet megelőzni a technológiát

„Az ötlet már jóval azelőtt megszületett, minthogy elindult a fejlesztés” mondja Maróy Ákos. „A virtuális valóságot mindenki ismeri akár évtizedekkel ezelőtti tudományos fantasztikus filmekből. Az okosszemüvegek azonban csak 2013 végére lettek annyira jók, hogy a mi projektünk elinduljon.” Az alapító maga is pilóta, ezért tudja mire van szüksége a repüléshez. De nem csak ezért célozták meg ezt a piacot. Amerikában és Európában összesen egymillió pilóta van nagyon jól definiált igényekkel. Nem kell tehát a teljes populációt lefedni, nagyon jól tudnak célozni és technológia sportág lévén a vevőkör is nyitott az újításokra. „Nyílván a szűkebb vevőkör gátat is szab a fejlődésnek, de hosszú távon az eszközökön futó szoftverek frissítését előfizetéshez kötnék. Ez az üzleti modell és kezdetben évi 10 ezer szemüveget értékesítenénk.”

Kockázati tőke vs. pályázat

A projekt 1,1 millió eurós finanszírozást nyert márciusban, az Európai Unió kutatás-fejlesztési alapjából, a Horizont 2020-ból. „Erről a programról a technológiai cégek mind hallottak, sőt mi egyszer már pályáztunk is. A pontszámunk átlépte a pályázati ponthatárt, de a sok jelentkező miatt nem nyertünk.” Másodszor már az Ateknea Solutions nemzetközi cég segített az AeroGlass-nak, akik megkeresték őket minket, miután megnyerték az IVSZ (Informatikai, Távközlési és Elektronikai Vállalkozások Szövetsége) innovációs díját tavaly. „Ők írták a pályázatot és később fejlesztőként is részt vesznek a projektben. Az esetleges visszaélések elkerülése miatt nincs személyes találkozás, nem kellett kimenni Brüsszelbe, mindent írásban kellett beadni. A lényeg, hogy életképes projekt legyen, megfelelő háttérrel és üzleti tervvel.” A pályázat 70 százalékos vissza nem térítendő összeget biztosít, a maradék harmincat a beadónak kell biztosítani. A kiírás célja tulajdonképpen, hogy elkészüljön a termék és piacképes legyen. Ez a 330 millió forint arra elegendő, hogy 7-8 ember, két évig folyamatosan tudjon dolgozni az projekten. A kiírásban Maróy Ákos szerint közel 7 hónap telt el a pályázati anyag összeállításától elbírálásig. Ez rengeteg idő egy ilyen projektnél, egy versenytárs könnyen lépéselőnybe kerülhet. De a magyar kockázati tőkebefektetőkkel is legalább eddig tartanak a tárgyalások. Ott fel kell adni az önállóságot, viszont a hosszan tartó párbeszéd közben azért lehet sejteni a kimenetelt. A pályázatnál semmit nem lehet sejteni a nyertesek kihirdetéséig. „Jó megoldás lenne, ha a befektetők a maradék 30 százalékot finanszírozná. Persze ez csak egy ötlet. Nem vagyok a kockázati tőke ellen, hozzánk is be fog szállni egy svájci magánbefektető. Az amerikai befektetőkkel az volt a tapasztalat, hogy a növekedési fázisban szívesebben segítenek.”

Névjegy:

Maróy Ákos (41) házas, két gyermeke van. A repülésen és a programozáson kívül is marad ideje a művészetre, installációkat készít, melyeket korábban a Velencei Biennálén is bemutattak. Az Átlátszó.hu hírportál egyik alapítója. Autó helyett a biciklire és a tömegközlekedésre esküszik.

Árfolyamok

EUR: 308.58CHF: 289.77USD: 291.28
 
Karácsony Zoltán: Karrier tippek

Nem ígérnek hűséget a tinik leendő főnöküknek

Barátkozós főnököt szeretnének, lendületet és tanulást ígérnek, rugalmas munkaidőben, vidám csapattal és inspiráló környezetben dolgoznának a Z generáció tagjai - derül ki a Monster.hu állásportál és a Future Work Festival közös gyorsfelméréséből. Az 1996 után született generáció válaszai arra is rávilágítottak, hogy a fiatalok fizetésről alkotott elképzelése még mindig magasan túlszárnyalja a realitást. ...
Tovább...