Az ingatlan.com sikersztorija

Írta: Haszon - 2008. június 03. kedd, 16:02

Egy építészmérnök végzettségű fiatalember agyában éppen tíz évvel ezelőtt született meg az ötlet, miszerint jó üzleti lehetőség lenne egyetlen internetes adatbázisba gyűjteni az összes magyarországi eladó és kiadó ingatlant. Az ötletet hamar tett követte, a potenciális vevők pedig kényelmesen válogathatnak az ingatlan.com portálon.

Ma már 200 ezernél több hirdetést találni rajta, értékét pedig többre becsülik, mint a két évvel ezelőtt egymilliárd forintért elkelt iwiw közösségi portálét.

A céget 1997-ban alapította Mészáros Dávid (34), aki ha most eladná a vállalkozást, az érte kapott összegből élete végéig gondtalanul élhetne. A fiatalember programozó öccsével együtt fejlesztette ki az adatbáziskezelő szoftver "prototípusát". A cél tíz éve ugyanaz: olyan internetes adatbázist létrehozni, amelyben megtalálható az összes magyarországi eladó és kiadó, magánszemélyek és cégek által hirdetett ingatlan. Az ingatlan.com jelenleg 1400-nál is több ingatlanközvetítő partnerrel tartja a kapcsolatot, adatbázisuk több mint 200 ezer hirdetésből áll.

Kezdetben amerikai típusú kereskedői rendszert próbáltak létrehozni. Ennek lényege, hogy a hirdetőnek csak a kattintások, azaz a tényleges látogatók után kellene fizetnie. "Ez azonban senkit sem érdekelt, mert mindenki azt kérte, hogy hirdetése legalább egy hónapig a címlapon legyen" - emlékszik vissza az indulás nehézségeire Mészáros Dávid, aki az elején maga írta a médiaajánlatokat is.

Abban az időszakban még nem nagyon voltak internetes médiaügynökségek, értékesítőként közvetlenül a fejlesztővel tárgyalt a hirdetésről. Miután az amerikai rendszer "befuccsolt", rátértek a fix árazású hirdetési helyek értékesítésére. Ezt követően öccse hamar kiszállt az üzletből, így a báty első lépésként felvesz egy programozót és egy profi értékesítőt. A vállalkozás azonban csak lassan indul be.

"A betárcsázós korszakban az emberek spóroltak az internettel" - mondja a tulajdonos, aki emlékszik még arra, hogy maguk is beosztották, éppen mikor melyikük ül a gép előtt. Ráadásul az ingatlanpiac se nagyon talált magára egészen 1999-ig, amikor is elkezdődtek a nagy ingatlanfejlesztők új építésű lakásprojektjei.

Beindul az üzlet! Az első komolyabb sikerre - amikor megérzik, hogy nagy üzlet az internetes ingatlanhirdetés - 2001 őszéig kellett várniuk. "Szeptemberben váratlanul 1,4 millió forintos hirdetési árbevételt értünk el, míg korábban átlagosan havi 30-40 ezer forintos volt a forgalmunk" - mondja Mészáros Dávid, aki akkor még nem tudta, hogy az ingatlanpiac ennyire szezonálisan működik. A lakások jelentős többsége a tavaszi-őszi időszakban talál gazdára. Ennek ellenére a növekedést sikerült fenntartani: az alapítástól kezdve minden évben nagyjából megduplázzák árbevételüket. 2007-ben 412 milliós forgalmat értek el. A következő nagyobb ugrás az volt, amikor 2001- 2003-ban megjelentek a nagy multinacionális ingatlanfejlesztők, valamint a bankok lakáshitel-konstrukciói Magyarországon. Ekkor a jelenleginél jóval alacsonyabbak voltak a lakásárak, és bár kezdetben 14-15 százalékos hitelkamatra lehetett vásárolni, az ingatlanpiac szép lassan felfutott. Legtöbben új építésű lakásra vettek fel kölcsönt, ami maga után húzta a használt lakások forgalmát is. Egyre több intézményi hirdető jelent meg, akik mind az első oldalon akarták kínálni termékeiket.

Az ingatlan.com akkori bevételeinek zöme is a nagy ingatlanfejlesztőktől és a bankoktól származott. Két évvel ezelőtt megfordult ez a trend, jól illusztrálva az ingatlanpiac akkor kezdődő stagnálását. Most a cég ö s s z b e v é - telének 70 százaléka listing típusú - apróhirdetésekből származó - bevétel, és csupán 30 százalék jön a banneres felületen hirdető nagyobb szereplőktől. Természetesen az apróhirdetések közt meghatározó szerep jut az ingatlanirodáknak, a magánszemélyek kevesebbet hirdetnek. Az ingatlan. com-nak hétköznap átlagosan 30 ezer, hétvégén 21 ezer egyedi látogatója van, akik naponta körülbelül félmillió ingatlanhirdetést néznek meg.

Továbblépés: vidék, külföld. A cég vezetői felismerték, hogy továbblépésre számíthatnak az internetes piaci robbanás előtt álló országokban, ezért az ingatlan. com 2007-ben Horvátországban is elindította szolgáltatását. Ott csak most indult be az online piac, és bár sok jelentős, nemzetközi hátterű internetes cég alakul, a tulajdonosok bíznak a sikerben.

"A nekretnine.com bevezetését komoly piackutatás előzte meg, a cél az, hogy erős kisebbségi szereplők legyünk a horvát internetes ingatlanhirdetési piacon" - mondja Dávid. A cégvezető szerint Erdélyben van még fejlődési potenciál, a szlovák és cseh internetes ingatlanhirdetési piac azonban már 2005-ben azonos szinten állt az akkori magyarral. Nemcsak az internetben, hanem az ingatlanhirdetési szolgáltatásban is látnak még lehetőséget, a szolgáltatások specializálódása irányába fejlődik a piac.

A profi szolgáltatás az, ami kiszűri a nem minőségi érdeklődőket. Nem az a cél ugyanis, hogy 1500 telefont kapjon az eladó, hanem hogy egyetlen vevő megvegye a lakást. A további tervek: a külföld mellett elsősorban vidéken terjeszkednek majd, hiszen vidéken évente 100 ezer ingatlan cserél gazdát, ami a teljes hazai ingatlanpiac 35 százaléka.

Csapatépítés. Mint ahogy a kisebb cégeknél mindig, a dinamikus növekedéssel párhuzamosan az ingatlan.com szervezetét is bővíteni kell. "Internetes cégeknél kulcskérdés, hogy csak értékes emberekkel töltsék fel a létszámot. Nálunk nem a formális jelenlét, vagy a munkaidő kitöltése a lényeg, hanem a hatékonyság" - érvel Mészáros Dávid. A rugalmas munkaidőben foglalkoztatott munkatársak otthonról is dolgozhatnak egy saját fejlesztésű belső kommunikációs rendszerrel.

2005-ben alakult ki a jelenlegi struktúra. A fejlesztők és az értékesítő csapat négy-négy főből áll, az ügyfélszolgálaton négyen, a marketing osztályon hárman dolgoznak, a fluktuáció nagyon kicsi. Ez többek között a kellemes munkahelyi légkörnek és a versenyképes fizetéseknek is köszönhető. Az átlagéletkor 30 év alatt van.

Korbuly Krisztián 2003-ban csatlakozott a csapathoz, mint vezérigazgató, és nem mellesleg Mészáros Dávid gimnáziumi barátja. "Dávid általános menedzsert keresett. Később konkretizálódott a feladat: a gazdasági és jogi ügyekért, valamint a stratégiai tervekért felelek" - mondja az eredetileg közgazdász végzettségű Krisztián, aki tulajdonrészt is vásárolt a cégben. Első dobása új vezetőként a bankkártyás fizetés bevezetése volt a cégnél, 2004 elején.

Fontos a saját fejlesztés. Internetes oldal esetében kulcskérdés a felhasználóbarát és letisztult dizájn. Az ingatlan. com-ra mindez hatványozottan jellemző. A prototípust a józan ész és a külföldi oldalak alapján dolgozták ki. Fontos, hogy kezdettől fogva saját fejlesztői csapattal dolgoznak, akik a mai napig is folyamatosan újítanak - mondja Mészáros Dávid.

A konkurencia többségének nincs saját fejlesztőgárdája. Megbíznak egy informatikai céget, majd lefejlesztik az újítást és fél évig nem nyúlnak hozzá. "Így nem lehet oldalt készíteni, mert attól lesz élő egy portál, hogy folyamatosan fejlesztik" - világít rá egy gyakori hibára a vezető. Legutóbb idén januárban vezettek be látványos újítást: 800 képpontos szélességről 1024 képpontra váltottak, ezt korábban már az egyik leglátogatottabb magyar hírportál is megtette. Ennek segítségével nagyobb felbontásban tudják olvasni a weboldalt a látogatók.

Részvények a kollégáknak. A váltással egy időben változott a cégforma is: kft-ről zrt-re. Ennek indoka a nagyobb átláthatóság mellett az volt, hogy munkatársaiknak munkavállalói részvénycsomagokat kívánnak adni. A lehetséges eladásra vonatkozó kérdést mind a ketten elhárítják. "Öt éve folyamatosan tárgyalunk a lehetséges vevőkkel, de egyelőre nem kaptunk értékelhető ajánlatot" - mondja Mészáros Dávid, aki szerint a cége jelenleg többet ér, mint a két éve egymilliárd forintért elkelt iwiw.hu. Hozzáteszi: nem a pénz a lényeg, hiszen nyilvánvalóan akkora összeget kapnának, amiből életük végéig gondtalanul élhetnének. "Inkább személyes döntésről van szó, arról, hogy szeretnénk továbbra is részt venni az irányításban."

A KONKURENS SZEMÉVEL

Tőczik Zsolt, az Expressz Magyarország Zrt. vezérigazgatója korrekt üzletembernek ismeri Mészáros Dávidot. "Szemben más piaci szereplőkkel, az ingatlan. com nem manipulálja a látogatottsági adatokat" - mondja Tőczik Zsolt. A hirdetési darabszámban és látogatottságban jelenleg második Expressz.hu vezetője szerint a kitartás és folyamatos tanulás jellemzi a piacvezető portál tulajdonosát. A vezérigazgató ugyanakkor úgy véli: ha egy cég eléri a piacvezető pozíciót, méreténél fogva hajlamos kevésbé figyelni partnerei speciális igényeire. Ez az ingatlan.com-ra is jellemző. Az üzletág jövőjéről szólva Tőczik hozzáteszi: hamarosan konszolidáció következhet, mivel túl sok szereplő van egy viszonylag kis méretű - és Budapest-központú - ingatlanpiacon.

A SIKER TITKA

�� folyamatosan fejleszteni
�� a vevő fejével gondolkodni
�� elsőként lépni a piacra

NÉVJEGY

Mészáros Dávid (34) a Budapesti Piarista Gimnáziumba járt, majd a BME Építészmérnöki Karán diplomázott. Feleségével Budán, a XII. kerületben él. 2007 végéig albérletben lakott, tavaly fejezték be a tetőtér beépítést felesége szüleinek lakása felett. Dávid egy Volkswagen Passat céges autóval jár. Hobbija a kirándulás, e mellett néha borászkodik, illetve lovagol.


Kiadványunk a DigitalStandon is elérhető!  

Szóljon hozzá!


Biztonsági kód
Frissítés



Hirdetés
Hirdetés