Óriási kihívás a hagyományos cégeknek az e-biznisz

Írta: Haszon - Készült: 2014. január 24.

A kis- és közepes vállalkozások túlnyomó része még az internet térnyerése előtt alakult. Többségük máig nincs jelen az interneten, nem használ online marketing eszközöket, azonban az erősödő online konkurensek hatására egyre többen kerülnek lépéskényszerbe. Vajon felvehetik a versenyt a hagyományosnak tekinthető vállalkozások az interneten?


„Soha sincs túl késő ahhoz, hogy egy addig hagyományos marketing eszközöket használó vállalkozás belépjen az online marketing világába. Az internetes kereskedelemben ugyanis az éppen aktuális ajánlat dönt, nem pedig az, milyen régen van jelen a cég az online piacon” – állítja Gál Kristóf, kis- és közepes vállalatokra specializálódott AdWords szakértő, a Klikkmarketing vezető tanácsadója.

 

„Csak az ajánlat számít”

 

Az interneten kereső potenciális vásárló a cégek aktuális ajánlata alapján választ, minden más másodlagos számára. Mindegy, hogy a számára vonzó link egy évek óta létező online piaci szereplőre vagy az első hirdetését aznap megjelentető hagyományos vállalkozásra mutat. Ha jó az ajánlat és jó az üzleti modell, vagyis eladást serkent az a honlap, ahová a link mutat, régi és új szereplőnek egyforma esélye van a sikerre.

 

Mindez az online marketing térnyerése előtt elképzelhetetlen lett volna, hiszen a kereskedelem hagyományos formájában egy év alatt nagyon ritka volt az olyan siker, mint amilyet ma el lehet érni a neten. A fejlődés gyorsaságát jól szemlélteti, hogy a világ legnagyobb online vállalata, a Google is csak 15 éves!

70 éves online marketinges

 

Ennek ellenére sok hagyományos cég vezetője érzi úgy, hogy behozhatatlan a hátránya az interneten. Gál Kristóf szerint ez koránt sincs így. Sőt! Egy új belépő mindig a legújabb módszereket és eszközöket használja szemben azzal, aki már évek óta jelen van az interneten, és gyakran elavult a honlapja vagy a hirdetése. Az új technológiákkal a hátrány gyorsan behozható.

 

Az online piacra lépés másik gyakori gátja a tudáshiány. Gál Kristóf szerint azonban ez sem jelent akadályt. A Klikkmarketing ügyfelei között van olyan, aki 70 évesen döntött úgy, hogy maga foglalkozik a cég online marketingjével: néhány óra konzultáció és a szükséges segédanyagok elolvasása után mára eredményesen működteti az internetes marketinget az általa alapított családi vállalkozásban.

 

A vállalkozás érettsége, a tőkeerő egy hagyományos vállalkozásnak sokat segíthet az online piacra lépésben. Az online vállakozások az esetek többségében nagyon kevés tőkével, szinte a semmiből jöttek létre. Egy sikeres, hagyományos vállakozás gyakran nagyobb forgalmat bonyolít és tőkeerősebb az online konkurensek jó részénél, nem beszélve a beszállítókkal való régi kapcsolat értékéről. Mindezek tovább javítják az “offline” cégek esélyeit.

 

Nehezedő online nyomás

 

Úgy tűnhet, hogy a cégek többsége online van, pedig ez egyáltalán nincs így. Elég csak abba belegondolni, hogy a hazai webáruházak az eNet 2013. májusban publikált adatai szerint a teljes kiskereskedelmi forgalom 2,7%-át bonyolítják. A hagyományos kis- és közepes vállalkozások tulajdonosai jellemzően a Kádár-korszakban felnőtt, X generációs és idősebb vállalkozók: többségüknek idegen az online marketing.

 

Sokáig úgy tűnt, hogy nem éri nagy kár a cégeket, ha kimaradnak, míg egyszer csak új, erős konkurensek jelentek meg szinte a semmiből – pontosabban az internetről – egyre nagyobb darabot lecsípve a piacból. Az elmúlt években pedig már jóformán csak az e-kereskedelem növekszik . Ezért egyre többen érzik úgy, hogy nem lehet tovább halogatni az online piacra lépést.

 

Gál Kristóf tapasztalata, hogy azoknak a cégeknek megy ez könnyebben, melyeknek kiforrott, jól működő értékesítési módszereik vannak. Az eredményes online marketinghez célszerű megszerezni azt a minimális tudást ami ahhoz kell, hogy a cégvezető ismerje a lehetőségeket, valamint kontrollálni tudja a kivitelező partnereit. Szükség lesz egy honlapra, amely lényegében az értékesítő szerepét veszi át illetve egészíti ki, valamint online hirdetésekre, amelyek érdeklődőket terelnek a honlapra.

 

Kezdetben nem javasolt blog és Facebook oldal működtetése, mert a tartalomfejlesztés költség- és időigénye magas, valamint a befektetés megtérülése közvetett. Ugyancsak sok időt és szaktudást igénylő folyamat az úgynevezett keresőoptimalizálás, amelynek célja, hogy a cég honlapja az internetes keresők első oldalán szerepeljen. “Ehelyett a honlapra mutató Google AdWords hirdetés alkalmazását javaslom, mert közvetlen és gyors eredményeket hoz” – tanácsolja Gál Kristóf.

 




Árfolyamok

EUR: 310.03CHF: 289.79USD: 288.83
 
Karácsony Zoltán: Karrier tippek

Erasmussal külföldi szakmai gyakorlatra

A közbeszédben az Erasmus egyet jelent a külföldi egyetemi, főiskolai tanulmányokkal. Pedig valójában az EU által finanszírozott mobilitási program ennél sokkal többről szól. Például szakmai gyakorlatra is mehetnek fiatalok a szakké...
Tovább >>
Károly világa

Egy sokat mondó előadás

A minap Eddie Izzard lépet fel a Budapesti Kongresszusi központban. Az angol stand-up előadó az egyetlen olyan humorista, aki komolyabb hollywoodi filmes támogatás nélkül lett világsztár. ...
Tovább >>