Sokszor hallunk mesés startup-históriákat, főleg az USA-ból; egy-két tehetséges fiatal garázsból indította el a cégét. Ez Magyarországon is sikerülhet, a pécsi Matro sztorija éppen ilyen. A rendszerváltáskor még ketten dolgoztak, mostanra több mint kétszázan vannak, és azon kevés vállalkozás egyike az övék, amelyből már pozitívan szállt ki egy tőkebefektető.

Az internetes áruforgalom a globális trendeket követve Magyarországon is folyamatosan növekszik – még a válság sem rázta meg ezt a piacot. Ezzel arányosan a csomagszállító és a futárcégek bevételei is emelkedtek, sokszor még az e-kereskedelmet is lehagyva. A piac koncentrálódik, ám az egyre nagyobb tortából új vállalkozásoknak is juthat szelet. Kovács Emília egy fél éve lett a hazai csomagszállítási piac szereplője. A mezőtúri nyugdíjas asszony unokáinak vásárolt játéklovacskát az interneten. Azt tapasztalta, hogy még az Alföldön is 24–36 órán belül jelenik meg a futár a várt termékkel a hóna allatt. Emília éppen emiatt már azon gondolkodik, hogy a tartós élelmiszereket is így szerzi majd be. A csomagszállítás Magyarországon óriási lendületben van: „Még többszörösére nőhet a piac és bőven lesz hely új cégeknek” – bizakodik Kürti Gábor. A Hajtás Pajtás ügyvezetőjének szavai prezíc piacelemzéssel érnek fel. Biciklis futárjai már 23 éve pedáloznak a főváros utcáin. Az ágazat helyzete nem csak a fővárosban ígéretes: az internetes rendelések egyre szélesebb körökben való elterjedése évről évre két számjegyű növekedést tesz lehetővé. A futározás nem rakétatudomány, de annak, aki bele szeretne vágni, mégis érdemes mérlegelnie. A sikeres működéshez egy alternatív üzleti modellre vagy jó kapcsolatra van szükség a nagy csomagküldő multikkal. A kisebb futárcégek ugyanis nagyrészt csak az azonnali, azaz maximum 1–2 órás teljesítésben tudnak versenyezni, ahol nincs szükség raktározásra. A tárolást vagy átrakást is igénylő szállításokat a legnagyobb piaci szereplőkkel (Posta MPL, trans-o-flex, GLS, DPD) szerződve végzik, azaz megosztják a feladatokat. Futár, expressz, parcelA szolgáltatás definícióját érdemes pontosítani, mert a mai napig sok olyan félreértelmezett és helytelen szóhasználattal találkozhatunk, amelyekben egységesen futárcégeknek tekintik a CEP- (courier, express, parcel) piac különböző szereplőit. Pedig mind a szolgáltatás folyamatában, mind az igénybe vevői körben igen nagyok a különbségek.▪ Courier = futárszolgálatok, általában egy járművel azonnal egyik címről a másikra szállítanak (jellemzően rögtöni szállítások)▪ Express = időgarantált szolgáltatás (ami lehet 24 órás garantált is)▪ Parcel = 24–48 órás átfutási idővel átrakási pontokon keresztül végzett csomagszállításEgyik szegmensben sincs raktározás. Ám a nagyok több mindent végeznek. A Magyar Posta például futárkodik is, van náluk express is. A GLS pedig express és parcel egyszerre.   Ezer konkurens A futározás népszerűségét jól jellemzi, hogy azt a piacot, amelyet a Hajtás Pajtás a kilencvenes évek elején még szinte egyedül uralt, ma közel ezer céggel kell megosztania. Igaz, közben az ágazat teljes árbevétele a sokszorosára nőtt, jelenleg 63 milliárd forint, és a teljes belföldi CEP-piac kb. 90 százalékát 5 cég teszi ki: Posta, GLS, trans-o-flex, DPD, Sprinter. Ám a gazdasági tankönyvek szerint a túlkínálat előbb-utóbb koncentrációhoz vezet, így már lassan el­érkeztünk a konszolidáció időszakához. A Bisnode cégminősítő adatai szerint az elmúlt három évben csökkenni kezdett a vállalatok száma a csomagszállító piacon. A fogyatkozó szereplőkből és a nagyobb cégek bevételeinek kiugró emelkedéséből (évente akár 30–40 százalék) arra következtethetnénk, hogy a kishalaknak és az új vállalkozásoknak nincs esélyük ezen a zárt piacon. De megfelelő stratégiával az újoncoknak is teremhet babér, a direkt szállítások specialistái ugyanis jellemzően magyar tulajdonú kisvállalkozások. A Futar.hu jó példa arra, hogy pár tízezres csomagszámmal is lehet sikeresen működni. „A cégünk adatai nem vethetőek össze a gyűjtőszállítást is végző piac szereplőivel, ám mi is hasonlóan növekedtünk. 2014-ben ugyanis közel 30 ezer küldeményt kézbesítettünk, 2015-ben pedig több mint 34 ezer darabot, mely 16 százalékos emelkedésnek felel meg” mondja büszkén Takács Antal, a 10 éve működő családi vállalkozás ügyvezetője. A futárokat biztosító alvállalkozások mellett (a Futar.hu jelenleg 13 ilyen céggel dolgozik, összesen 25 futárral) jelenleg 16 alkalmazottat foglalkoztatnak. Csak összehasonlításképpen: a trans-o-flex 2014 decemberében egyetlen nap alatt 38 ezer csomagot kézbesített. A Hajtás Pajtásnak, a Futar.hu versenytársának 74 alkalmazottja van, közülük 61 munkatárs futárkodik. A kiszállított csomagok száma náluk tavaly 92 ezerről 132 ezerre nőtt. Az óriási, 43 százalékos növekedést a piac egyik legnagyobb szereplőjével kötött szerződésnek köszönhetik. A Hajtás Pajtás ugyanis két éve egy uniós projekt keretében Európa több országában figyelhette meg a teherbiciklis futárszolgálatok működését. Az odakint szerzett értékes tapasztalatokat itthon kamatoztatják. Most két- és háromkerekű eszközeikkel már 250–300 kilogrammnyi csomagot is tudnak szállítani, és az első elektromos furgont is üzembe állították. „Az új szolgáltatás hozománya, hogy szerződéses partnere lettünk a GLS-nek” – így mutatja be Kürti Gábor a külföldi tapasztalatok hozadékát. „Eddig elsősorban a maximum 90 perces budapesti kézbesítésünk működött.” Titkolózó piacvezetők Míg a kisebb cégek készségesen megosztják a kézbesítések számát, a nagyok hétpecsétes üzleti titokként kezelik. Kivétel ezalól a Magyar Posta Logisztika (MPL). Az állami vállalat tavaly 15,7 millió csomagot szállított, mely 2,2 millióval több az előző évinél. Ezzel a „királyi posta” vált a legnagyobb piaci szereplővé. A másik három nagy szereplő nem osztja meg annyira készségesen az adatait. A GLS csoport titokban tartja az általa kézbesített csomagok számát, míg a francia Geo­Post tulajdonában álló DPD Hungária csak a 2014-es adatait közölte, azt is erősen kerekítve. Akkor közel 5 millió csomagot kézbesített, ami 2013-hoz képest 13 százalékos növekedést jelentett. Árbevétele pedig 23 százalékkal nőtt. Az Osztrák Posta tulajdonában álló trans-o-flex napi adataiból 6 millió feletti éves csomagszámra következtethetünk. A Postával és a három nagy multival csupán a hazai alapítású Sprinter Futárszolgálat Kft. veszi fel a versenyt, amely most 2,6 milliárd forintos árbevételnél tart. A vállalkozás piacvezető a csomagponti átvételben. Ennek lényege, hogy a termék egy – a vásárló által kiválasztott, könnyen útba ejthető – csomagpontra érkezik, ahol akár bankkártyával, utánvéttel is lehet fizetni. A magyar piac tíz legnagyobb web­áru­házából hét e-kereskedő a cég állandó partnere. A Sprinter országszerte már 700 Pick Pack Ponttal rendelkezik, amelyek segítségével 6 év alatt 5 millió csomagot juttatott el a megrendelőkhöz. Mihályi Sándor ügyvezető szerint a Sprinter titka a visszatérő vevőkben rejlik. „Ha az ügyfelünk elégedett a csomag átvételekor, az nagyban meghatározza döntését a következő vásárlása során.” Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a futárcéget 2013-ban felvásárolta a Lapker Zrt., amely egy csapással több száz saját újságárus bolttal bővítette a hálózatot. Startup a piacon Merőben más üzleti modellel indult el 2010-ben a Fürge­futár.hu Kft. A vállalkozás azzal a céllal kezdte meg működését, hogy a népszerű szállítmányozó vállalatok szolgáltatásait kedvező áron közvetítse magánszemélyek – valamint kis- és középvállalkozások – számára egyaránt, ár-összehasonlítással. A fürge futárok eddig több mint 100 ezer küldeményt közvetítettek. Partnereik többek között a GLS, G4S, UPS, Webox, X1, TNT és a HDT. A növekedés robbanásszerű: fennállásuk óta évente 75 százalékkal ugrott meg a forgalmuk (2014-ben már 150 millió forintnál jártak). Erre felfigyelt az egyik kockázati tőkealap is. A Euroventures 200 millió forintot fektetett a cégbe. „Célunk, hogy Közép- és Kelet-Európa első számú csomagküldést közvetítő szolgáltatójává váljunk”– mondta el Colin Snead, a Fürgefutár angol alapítója. Sikert eldöntő tényezők 1. Vállalható kézbesítési időt kell megadni, amelyet pontosan tud teljesíteni a cég.2. Le kell szerződni egy nagy vagy több kisebb webáruházzal, illetve nagy csomagküldő multival. Számítani kell rá, hogy az új szereplőt csak akkor választják, ha olcsóbb.3. Kevés applikáció van még ezen a piacon a csomag nyomon követésére, ezzel újítani lehet a piacon.4. A használt online árupiacon is egyre többször van szükség csomagszállításra (lásd Vatera, akik több futárszolgálattal is szerződésben állnak). Erre a piacra még beférhetnek új cégek is. Top 10 webáruház2015-ben a hazai online kiskereskedelem 16 százalékos növekedéssel már mintegy 270 milliárd forintra duzzadt – derül ki a GKI Digital és az Árukereső.hu legfrissebb felméréséből. Tavaly hazánkban közel 2,5 millió ember vett terméket valamilyen webáruházban. „Ebből is jól látszik, hogy a boltok szép lassan bemutatótermekké válnak, egyre ritkább lesz az offline vásárlás” – mondja Kürti Gábor. Az e-kereskedelem és a csomagszállítás forgalma szorosan összefügg: a webshopokban elérhető szállítási módok közül továbbra is a futárszolgálatos kézbesítés a legnépszerűbb. A magyarországi áruházak 43%-a egy logisztikai szolgáltatóval köt szerződést, közel egyharmada pedig több szereplővel is. A fennmaradók viszont egyáltalán nem kötnek megállapodást. Az együttműködések jellemzően határozatlan időre szólnak. Nem jellemző az egy évnél rövidebb megállapodás.▪  1. Extreme Digital (magyar tulajdonú cég) ▪  2. Mall.hu és eMAG ▪  3. Libri–Shopline (magyar tulajdonú cég) ▪  4. Media Markt ▪  5. Bónusz Brigád (magyar tulajdonú cég) ▪  6. iPon (magyar tulajdonú cég) ▪  7. Tchibo ▪  8. Tesco ▪  9. Fashion Days ▪ 10. Játéknet (magyar tulajdonú cég)  FUTÁRCÉGEK BEVÉTELÉNEK ALAKULÁSA   2014 2013 2012 2011 2010 e Ft e Ft e Ft e Ft e Ft Futar.hu Értékesítés nettó árbevétele 135 400 96 000 78 800 54 200 44 250 Adózott eredmény 9 800 8 470 7 300 2 300 1 500 Hajtás Pajtás Értékesítés nettó árbevétele 246 450 253 500 252 000 283 150 299 900 Adózott eredmény 16 600 14 400 1 200 –2 000 160 Sprinter Értékesítés nettó árbevétele 2 305 400 1 643 900 1 505 300 1 246 600 1 061 200 Adózott eredmény 5 600 220 2 900 12 800 14 200 DPD Értékesítés nettó árbevétele 5 992 000 4 875 600 4 333 400 3 997 300 3 451 400 Adózott eredmény 633 300 537 900 497 900 599 100 460 600 DHL Értékesítés nettó árbevétele 9 674 500 8 792 200 9 434 800 10 078 000 10 189 500 Adózott eredmény 46 580 343 200 292 300 308 750 358 150 GLS Értékesítés nettó árbevétele 13 465 600 11 398 900 9 528 700 8 829 000 7 726 950 Adózott eredmény 3 540 400 2 949 970 2 664 160 2 575 000 1 851 300 Forrás: Opten, kerekített adatok

A német kormány átfogó jogszabály-módosításokat tervez annak érdekében, hogy a közösségi gazdaság (sharing economy) cégei végre egyértelmű jogi környezetben működhessenek. A cél az, hogy az Uberhez, az Airbnb-hez és a BlaBlaCarhoz hasonló vállalatok végre ne a szürkegazdaságban tevékenykedjenek, mert ez gátja a fejlődésüknek. Közülük a BlaBlaCar annyiban kakukktojás, hogy itt a sofőrök kizárólag a költségeiket osztják meg másokkal, vagyis nem a megélhetés a cél. Sok szempontból ez az igazi közösségi gazdaság, ami mind több területen jelenhet meg. 


Kis országunk 10 millió lakosára ma 700 ezer gazdasági társaság jut. A vállalkozásalapítási kedv, úgy tűnik, töretlen - ám a csődök és cégbezárások  száma is ezzel arányos. Ezért is sokat segít, ha fel tudjuk térképezni a számunkra fontos adatokat. A magyar családi vállalkozásként működő Opten Kft. az első volt, és jelenleg is az egyik legnagyobb ezen a piacon. A családi nappaliból induló vállalkozás ma közel száz főt foglalkoztat, az alapító Tóth Tamás pedig speedmotoron vezeti le a feszültséget.

Maróy Ákos újgenerációs vállalkozó. Tíz éve bérfejlesztéssel kezdett saját lábra állni és már túl van egy sikeres exiten cége egyik projektjével, most pedig kockázati tőke helyett, pályázati pénzt szerzett egyenesen Brüsszelből új fejlesztéséhez, a pilótáknak fejlesztett okos szemüveggel.

Elindulni egy termékkel, amely teljesen ismeretlen a magyar piacon, komoly bátorságot sugall. De az Ablonczy család, ha lehet ilyet mondani, vállalkozónak született. A saját raktárak megnyitása előtt, a rendszerváltás után a piacon árult, Ausztriából behozott VHS kazetták értékesítéséből hamar a legnagyobb japán márka a JVC magyar forgalmazói lettek.

Alig több mint három éve működik az easyMaths nevű videós e-learning oldal, és az egyetemisták körében máris fogalom. A fiatal alapítók jól kiegészítik egymást: Mosóczi András a matematikában és az oktatásban profi, míg Somogyi Tibor a vállalkozáshoz és marketinghez ért. Ahogyan ők fogalmaznak: „Ha hasonlóak lennénk, ugyanazokat a hibákat követnénk el.” A cég azonban az üzleti sikereken is túlmutat. Egy olyan országban, ahol rövid időn belül eltűnnek a matematika-, kémia- és fizikatanárok, egyre több gimnázium kényszerülhet hasonló tanítási módszerre.

Árfolyamok

EUR: 308.48CHF: 287.6USD: 289.73