Írta: Schilling Tamás - Készült: 2015. április 08.

Krajcsik Zsolt sikeres hollywoodi karrierjét hátrahagyva feltörte amerikai nyugdíjalapját, és saját vállalkozásba kezdett. Egy éves fejlesztés után kész a prototípus, amely egy műszaki kiállításon kategóriájában szinte minden díjat elnyert. Az intelligens hőmérő sorozatgyártása most kezdődik, már csak az idő a versenytárs.


Képzelj el egy hőmérőt, amely össze van kötve az okos­tele­fo­noddal, folyamatos tudja mérni a testhőt, és az adatokat egy applikáció összegzi” – lelkesedik termékéért Krajcsik Zsolt alapító, aki most csak látogatóban van itthon, cége a Szilícium-völgyhöz köti, ő is kettős állampolgár, közel 20 évig volt trükkmester Hollywoodban. „Ettől persze nem esett le az állatok, amit én már megszoktam, mert a befektetők is pont így néznek rám.” Aztán drámai, szívbemarkoló történetek következnek Zsolt szájából. Talán egy kicsit hatásvadásznak tűnnek, de üzenetei célba érnek: „Képzeld el, hogy beteg gyermeked végre elaludt, de tudni akarod közben lejjebb megy-e a láza, vagy további csillapítóra van szükség. Ez a kütyü már rajta van, nem zavarja a szunyókálásban, ugyanis nem nagyobb egy sebtapasznál. Akár el is aludhatsz nyugodtan, mert beállítod, hogy 38 foknál riasszon. De mondok egy másik felhasználási területet. Korunk problémája, hogy a nők nehezen esnek teherbe. Erre gyógyszermentes megoldás lehet a klasszikus hőmérős módszer, de csak precíz méréssel működik. Amire pedig a Stemp tökéletesen alkalmas.”

Dobjuk ki a prototípust!

„Kicsit nehezen fogadták a befektetőtársaim, amikor elmondtam, hogy az első prototípust ki fogjuk dobni a kukába”–  mondja Krajcsik Zsolt. „Ez nem feltétlenül a mérnökcsapat hibája. Egészen egyszerűen arról van szó, hogy fejben megterveztünk, megálmodtunk valamit, de nem az lett a végeredmény. Most az ötödik prototípusnál tartunk, ezzel már majdnem elégedett vagyok.”

Az intelligens hőmérő lényegében egy apró szenzorból és egy Bluetooth-chipből (modulból) áll. Ezt azonban olyan kicsire kell összezsúfolni, hogy egy tapasszal szinte láthatatlanul lehessen hordani. Az érzékelőnél nem volt kérdés, a piacon elérhető legnagyobb tudású típust választották, amelyet egy svájci gyártó készít. A chippel már több probléma adódott. Először egy norvég gyártó termékét használták, ők voltak a legjobbak ebben, de még ott sem tudtak elég apró kütyüt készíteni, amiben tulajdonképpen egy parányi programozható számítógép dolgozik.

Az ár döntő szempont volt a fejlesztésnél, ugyanis minden háztartás számára elérhetővé akarják tenni a terméket. Céljuk, hogy évente egymillió darabot adjanak el, ezt pedig ebben a kategóriában nem lehet elérni drága portékával. „Ha egy modult 15 dollárért tudok megvenni, azt 30-ért fogom továbbadni, a kereskedő pedig megint megduplázza, és máris 60-nál tartunk, mire a fogyasztó leveszi a polcról.” Az első prototípus kudarca után egy új francia cég jelent meg a piacon, saját fejlesztésű chippel. „Egyetlen emailt írtam nekik, és másnap jött is a válasz, hogy dolgoznának velünk. Hosszú távon olcsóbbak leszünk velük.”

Indul a crowdfounding

„Sokan gondolják, hogy a közösségi finanszírozás lényege az az összeg, amely összegyűlik, pedig koránt sincs így” – jegyzi meg meglepetésünkre Zsolt. „Ez egyfajta piackutatás: lesz-e majd kereslet a termékre? Az amerikai befektetők, akiknek tőkéjére most nekünk is szükségünk van, minden startuptól elvárják, hogy próbálja ki magát.” Ez a mentalitás új volt a filmiparon belül a speciális effektekkel foglalkozó Krajcsik Zsoltnak is. „Az USA-ban már egy jó forgatókönyv-ötletre is milliókat adnak. Szembesülnöm kellett azzal, hogy egy cég esetében szinte mindennel készen kell lenni, mire a kockázati tőkés hajlandó fizetni. Mintha egy teljesen leforgatott filmmel állnál a forgalmazó elé.”

„Egyelőre tudom, hogy nincs jobb termék a miénknél, de nem nyugodhatunk meg, egy hónap lemaradásban vagyunk” – mondja az alapító. Nem félnek a másolatoktól, bár tudják, hogy idővel mindent lehet utánozni. Addigra nevet, márkát kell építeni, és akkor nincs mitől tartani. Például egy kínai befektető nagyon szeretett volna pontos részleteket megtudni a termékről. „A gyártás így is, úgy is valahol a Távol-Keleten lesz, de már nem kell tartani a hamisítványoktól. Manapság, ha egy gyártó megengedné ezt magának, többé senki rendelne tőlük.”

Nincs mellébeszélés

„Tudom magamról, hogy sokan nehezen viselik el a stílusomat, de ezzel semmi probléma nincs” – mondja Krajcsik, aki vállalkozása elindítása előtt olyan sikerfilmek forgatásán dolgozott, mint a Titanic – ez a speciális effektusok Oscar-díját is elnyerte –, a Mátrix, vagy az elmúlt évek sikerfilmje, a Bosszúállók. „Nem szeretem a mellébeszélést, de bűnbakokat sem keresek. Ha nem sikerült, akkor nem sikerült; oldjuk meg jobban.”

Üzlettársa, Sziller Olivér, a MyConcept ügyvezetője így nyilatkozott az alapítóról: „Szerintem a Stemp és Zsolt sikerének titka annak köszönhető, hogy óriási lendülettel és kérlelhetetlen iramban hajtja ki mindenkiből a maximális teljesítményt. Még akkor is, ha ezt menet közben nehéz elviselni. Egyrészt az üzleti terv elkészítése során ebből mindenki csak profitált, és meglett az eredménye. Másrészt az elképzeléséhez tűzön-vízen át ragaszkodik, és nem a befektetőknek akar megfelelni, hanem a projekt megvalósítása a cél, illetve a vevők.”


Árfolyamok

EUR: 308.48CHF: 287.6USD: 289.73