Tele van az üzleti világ startup cégekkel. Nemcsak Kaliforniában és Berlinben egyre könnyebb egy jó ötletre pénzt gyűjteni, de a hazai piac is pezseg. Már föl sem kapjuk a fejünket, ha egy menő vállalkozásba milliókat fektetnek be. De mire kíváncsi a befektető? Hogyan győzhetjük meg? Mi fér bele egy ötperces prezentációba? Íme, a sikeres Start Up Magyar! találkozó tapasztalatai. A kockázati tőkebefektetőket a modern kor mecénásaiként képzeljük el, pedig ez korántsem igaz. Kemény, szigorú kérdésekkel készülnek és konkrét számokra kíváncsiak.1.Érkezés és kezdés A Google-hoz vagy Facebookhoz hasonló cégek sikere azt mutatja, hogy a lehetséges befektetők már nem ragaszkodnak az öltöny-nyakkendőhöz. Ám időben érkezni és rendesen felöltözni mindig jó ötlet. Hasonlóan szerencsés előre érdeklődni, hogy milyen formátumban készítsük el a prezentációt: laptopon nézzük, vagy kivetítőn? Kellemetlen percek mehetnek el egy ötletbörzén azzal, hogy a slide-ok nem indulnak el. A potenciális befektetők ezt a csúszást mindenképp a jelentkező felkészületlenségének fogják betudni. Készülj arra, hogy grafikonok nélkül is meg tudd győzni őket, mert bármilyen technikai probléma felmerülhet. A legjobb megoldás, ha ilyenkor legyintesz, sőt rögtön belekezdesz. A rögtönzést – persze nem a megilletődött dadogást – értékelni fogja a befektető, mert önbizalmat sugall.2. Legyen kutatás Ki a célközönséged? Miért van szükségük a termékedre? Mikorra várható, hogy nyereséges lesz a cég? – íme a fő kérdések. Ha ezekre csak azzal tudsz felelni, hogy ez egy nagyon jó termék, és biztosan lesz piaca, az senkit, még talán saját magadat sem győz meg. Most nem zsebpénzt kérsz a szülőktől! A befektetők azért sikeresek, mert nem szórják a pénzt, nem ugranak bele minden innovatív ötletbe. Sőt, kamatostul akarják viszontlátni a tőkéjüket. Ezért ne lepődj meg, ha a céged és ötleted gyors bemutatása után rögtön átveszik az irányítást és kérdésekkel bombáznak. Ezeket a kérdéseket összegyűjtöttük a 7. pontban.3. Legyél hiteles! Ahogy egy üzleti megbeszélésen szokás, egy rövid, személyes történet mindig feldobhatja a bemutatkozást. Ám ennek be kell férnie az ötperces prezentáció­ba! Persze nem Ádámtól és Évától kell indulni. Az alapötlet valószínűleg a saját vagy az ismerőseid életében felmerült igényre reagálva született meg. Ennek említése hitelt ad. Nem kell eljátszanod, hogy már most Te vagy a legnagyobb szónok, hogy bármit eladnál, de a kellő önbizalmat a befektetők nagyra értékelik.4.Tarts főpróbát! A bemutatót megelőzően tarts próbát barátokkal, bizalmasokkal. Mindegyikük játssza el az ördög ügyvédjének szerepét: mutassanak rá azokra a dolgokra, amelyekre nem gondoltál, és az észrevétlen problémákra. Ne azt kérdezzék, amiből felkészültél, hanem ami esetleg elkerülte a figyelmedet. Képes voltál meggyőzni őket? Mit találtak emlékezetesnek? Vajon el tudják ismételni az üzenetet?5. Bízzanak benned A befektetők is emberek – csak jobban álnak tőkével, mint Te. Ha nem vagy meggyőződve 150 százalékig a saját terveid sikeréről, ha nem beszélsz a csapatodról, hiába győzködöd őket a számokkal. Ezért még akkor is, ha cégeddel már értél el sikereket, szállj le a magas lóról, mert szerencsés esetben a Te jövőd és a munkatársaidé múlhat ezen a pár percen.6. Sürgesd meg őket! Ha jól sikerült felmérni a konkurenciát, és valóban innovatív termékről van szó, nyugodtan elmondhatod: ha hónapokon belül nem lesz piacon, egy versenytárs megelőzhet. Kalkuláld ki, hogy a tőke, amit meg szeretnél kapni, a jelenlegi állapothoz képest mennyivel gyorsítaná a piacra jutást.7. A „szokásos” kérdések A mi konferenciánkon is előfordult, hogy a befektetők már az első egy perc után tisztán látták: ennek az üzleti ötletnek van realitása. Ilyenkor rögtön kérdezni kezdenek. Azaz hiába készültünk fel, nem mi leszünk a beszélgetés irányítói. Ne ijedjünk meg, ez jó jel. A következő kérdésekre készüljünk a befektetőktől:A) Mennyiben más ez, mint a piacon szereplő konkurens cégek? Miben tud többet nyújtani az ügyfeleknek?B) Konkrétan mire kell a pénz? Eszközökre, marketingre, munkabérre? Területenként milyen arányban kerül felhasználásra az összeg?C) „Mennyit ér az ötleted? Ha meg akarom venni a cég 20 százalékát, mennyit kell fizetnem?” Ezt a konkrét kérdést többször is föltette a Start up, magyar! rendezvényen Mátyás­falvi György magánbefektető – és minden alkalommal nagyon meglepődött a startupper. Kevesen tudták a választ, csak arra készültek, hogy elmondják, most mennyi pénzre van szükségük.D) Összeállt már a csapat? Esetleg még hiányzik valaki?E) Mennyire reális a külföldi terjeszkedés? Sikerült-e felmérni a piacot? Igen, elismerjük, hogy eredményes a cég Magyarországon, de ugyanezek a feltételek adottak máshol is?F) Mikorra várható az exit? – az a pont, amikor a befektető a pénzéhez juthat.8. Az utolsó mondat Mindegy, hogyan alakul a beszéd, volt-e elég idő mindenre, lezárás nélkül nem fejezheted be. A „még azt akartam mondani, hogy” és a „nagyon rövid volt az idő” kezdetű mentegetőzést felejtsd el! Először is ez a fontos: „Köszönöm, hogy meghallgattak.” És készülj valami maradandóval. Hiába jegyzetelnek a befektetők, 20-30 előadás után nem biztos, hogy mindenre emlékeznek. Legyen két hatásos mondatod a végére, amit nyugodtan bedobhatsz, ha kicsúsztál az időből.

Tavaly már 200 milliós árbevételű céggé nőtte ki magát az IseeQ, melyet négy húszas évei végén járó fiatal alapított 2012-ben, és mostanra a hazai top 10 vállalat között vannak a fejvadászpiacon. Szabadok és függetlenek akartak lenni, és ezt sikerült megvalósítaniuk.


Még nincs egy éve, hogy elindult a Neatly ruhatisztítás-közvetítő startup, de már nemzetközileg is sikeres – az Uberrel említik egy lapon. Az ötlet nem forradalmi, több hasonló cég működik az USA-ban és Nagy-Britanniában. A cégvezető, Király Máté érdemeit mégsem érdemes vitatni: a bevált modellt jól idomította a hazai igényekhez.

Lehet szeretni vagy utálni a közösségi személyszállító Ubert. De kétségtelen, hogy ma nem nagyon akad ennél felkapottabb startup. Ezért is érdemes foglalkozni azzal, hogy egy dollármilliárdokat érő cég miben látja a jövő nagy dobását. Az UberPITCH keretében a cég módot adott a startupok képviselőinek, hogy egy autóban utazva – persze uberes kocsiban – prezentálják üzleti ötletüket. Méghozzá az adott régió legjobb tanácsadóinak, vállalatvezetőinek. Ennek során közel négyezer ötlet mutatkozott be. Végül 21 startup került a legjobbak közé. Hazánkból a vakoknak, gyengénlátóknak szánt, mobilhoz való okosszemüveg fejlesztője, az EVA.

A repülőterek biztonsági rendszerében alkalmazott okostechnológiák külső támadások elleni védelmét modellezi egy uniós program magyar kutatócsoportja - közölte a részt vevő két magyar szervezet egyikeként a Bay Zoltán Alkalmazott Kutatási Közhasznú Nonprofit Kft. az MTI-vel.

Semmelweis Ignác után újabb magyar technológia változtathatja meg a kórházak életét. A HandInScan csapata egy olyan digitális rendszert fejlesztett, amely alkalmas az egészségügyi dolgozók kézfertőtlenítési eljárásának kiértékelésére – közvetlen és objek­tív módon. „Innovatív technológiánk az oktatás és ellenőrzés révén nagy szerepet játszik a kórházi fertőzések radikális csökkentésében. Ezáltal minimalizálni tudjuk a fertőzésekkel járó extra költségeket, és általánosságban javítani az életminőséget” – mondja dr. Haidegger Tamás, a HandInScan társalapítója.



Árfolyamok

EUR: 308.25CHF: 289.24USD: 290.17
 
Karácsony Zoltán: Karrier tippek

Havi félmilliós fizetés vár facility managerként

Az elkövetkező két évben több mint 300 ezer négyzetméter új irodaépület jelenik meg a piacon Budapesten – derül ki a 2016-os Ingatlan Évkönyv című kiadványból. A fejlesztések felpörögtek, az új irodaházakhoz pedig az üzemeltetésben jártas szakemberek kellenek, akiket a nemzetközi szaknyelvben facility managernek hívnak. Kik is ők valójában? Hol tanulhatják ki a szakmát? Mekkora fizetéssel számolhatnak itthon és külföldön. Hamarosan indul egy képzés, amit az osztrák munkaerőpiacon is elfogadnak....
Tovább...